Loading...
 

Lucas 15, 8-10

2 Foto


...page... Wiki page pagination has not been enabled.

Lucas 15, 8-10: Het verloren muntstuk

De tekst

’Bijbel in gewone taal’

(Deze Bijbeltekst komt uit de Bijbel in Gewone Taal, © Nederlands Bijbelgenootschap 2014, p. 1651)

Jezus zei ook: ‘Stel dat een vrouw tien zilveren munten heeft, maar er één kwijtraakt. Dan gaat ze die toch zoeken? Ze doet een lamp aan en veegt haar huis totdat ze de munt vindt. En als ze hem gevonden heeft, dan roept ze haar vriendinnen en de buren. En ze zegt: ‘Laten we feestvieren! Want ik was mijn zilveren munt kwijt, maar ik heb hem gevonden.’
Luister naar mijn woorden: Als één slecht mens zijn leven verandert, zijn de engelen van God net zo blij als die vrouw.’



Dichter bij de tijd

(C. LETERME, Map Bijbel in 1000 seconden, fiche die hoort bij Lucas 15, 1-10)

Stel je voor:
een vrouw heeft tien geldstukken.
Op een dag verliest ze er één.
Wat zal die vrouw dan doen?
Ze zal de lamp aansteken, het hele huis vegen
en overal zoeken tot zij het geldstuk terugvindt.
En als zij het geldstuk teruggevonden heeft,
dan zal ze al haar vriendinnen en buren uitnodigen
en zeggen: ‘Wees blij samen met mij,
want het geldstuk dat ik verloren had,
heb ik teruggevonden’.

En Jezus zegt:
‘Er is blijdschap bij de engelen van God
over één zondaar die zich bekeert'.



Stilstaan bij …

Zilverstuk / drachme
Griekse zilveren munt met de waarde van een kwart joodse sikkel (= dagloon van een arbeider)

Tien zilverstukken / drachmen
Dit bedrag is geen huishoudgeld, want dat werd beheerd door de man.
De tien zilverstukken waren wellicht het persoonlijke bezit van de vrouw (bruidsschat). Vrouwen droegen een ketting van deze munten over het deel van de sluier dat hun voorhoofd bedekte. Deze munten vormden een soort 'verzekering' voor tijden van nood of voor het geval vrouwen door hun man werden 'weggezonden'.

Lamp
De vrouw steekt de lamp aan omdat het in de huizen van het toenmalige Palestina donker was: het licht viel alleen door de deur of een eventuele schoorsteen naar binnen.





Bijbel en kunst

D. FETI

Het verloren muntstuk (1618)

Feti

Olieverf op doek
Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden, Duitsland


Werk van de Italiaanse barokschilder Domenico Feti (1589 – 1624), die beïnvloed werd door Caravagio en Rubens.

Het schilderij stelt een vrouw voor die een verloren munt zoekt. Alles keert ze om: meubilair, tegels, kleding. Op een omliggend tafeltje / stoeltje liggen al negen van de tien muntstukken. Nu nog het tiende muntje vinden ...
De enorme schaduw achter haar lijkt het ontmoedigende van haar zoektocht uit te drukken.





Suggesties

Kleine kinderen

VERTELLEN

Tien euro's

(Lichte bewerking van: Nick BUTTERWORTH en Mick INKPIN, Tien zilveren guldens (Lucas 15: 8-10) in 'Acht verhalen van Jezus', Ark Boeken, 2000)

Een vrouw heeft wel tien euro's. Ze bewaart ze in een zakje.
Soms telt ze de euro's: één, twee, drie, vier...
Woeps! Daar is de poes. Nu zijn alle euro's op de grond gevallen..
De vrouw raapt de euro's op. Ze zijn alle kanten weggerold!
De poes kan het niks schelen. Die rolt zich op en gaat lekker een dutje doen.
De vrouw telt haar euro's nog eens.
O, help! Er is er één weg! Ze heeft er maar negen.
Nu, ver weg kan die ene euro niet weggerold zijn.
Even onder het tapijt kijken. Nee, daar ligt hij niet.
Misschien ligt die in de open haard? Voorzichtig zoekt de vrouw in de as.
Bah, ze wordt helemaal zwart. Nee, hier ligt ook niets.
Misschien is hij onder de deur gerold en in de tuin terecht gekomen.
Ze zoekt en zoekt, maar nergens is de euro te vinden.
Ze begrijpt er niets van.
Nu kijkt ze zelfs in haar potjes en pannetjes. Klets! Bang!
Wat een herrie maakt ze met de deksels!
Ze maakt zoveel lawaai, dat de poes er wakker van wordt.
Die staat op, rekt zich eens goed uit
en gaat naar de tuin, om daar een rustig plekje te zoeken.
Hiep hiep hoera! Daar is de euro!
De poes had er al die tijd bovenop gelegen!
Hoera, de euro is terecht! Wat is die mevrouw blij.
Snel belt ze haar vriendin op om haar het goede nieuws te vertellen.





INLEVEN

Het verloren geldstuk

(Naar: Het verloren muntje in Naomi 1, uitgeverij Averbode, 2014, p. 8-9)

Hoe voelt de vrouw zich bij elk onderdeel van het verhaal?
Teken een cirkel rond het passende gezichtje.

Jezus vertelt:
Een vrouw heeft tien geldstukken.

Smile Sad Surprise Angry


Op een dag verliest ze er één.
Wat moet ze nu doen?

Smile Sad Surprise Angry


Ze wil haar geldstuk terugvinden.
Ze steekt een lamp aan en begint te zoeken.

Smile Sad Surprise Angry


Ze neemt een bezem
en veegt het hele huis schoon.

Smile Sad Surprise Angry


Wat ziet ze daar liggen?
Haar geldstuk! Wat is ze blij!

Smile Sad Surprise Angry


Ze roept haar vriendinnen en haar buren.
Ze zegt: ‘Ik was een geldstuk verloren
en heb het teruggevonden.
Kom dat samen met mij vieren.

Smile Sad Surprise Angry






DOEN

Kleuren

Kleurplaat





Grote kinderen

KENNISMAKEN MET HET BIJBELVERHAAL

Vertellen vanuit een illustratie

Toon deze illustratie:

Koen Lemmens

(Koen Lemmens in Leeftocht 1 - september - oktober 2020)


. Wat zie je op deze illustratie?
(een persoon die blij is – Hoe kun je dat zien?)
. Wat zie je nog op de illustratie?
(cirkelvormige voorwerpen – Waar doen ze aan denken? – eventueel wijzen op de ribbels)
. Wat zou aan dit gebeuren kunnen voorafgaan?
. Waarom is die persoon blij?

Vertel dan de parabel die Jezus vertelde.

Stel daarna gelijkaardige vragen:
. Wat zie je op deze illustratie?
. Wat gaat aan dit gebeuren vooraf?
. Waarom is die persoon blij?





VERTELLEN

De knikker

Het is pauze.
Je loopt wat heen en weer op de speelplaats.
Je slentert rond.
Je verveelt je.
In een hoekje spelen enkele jongens met knikkers.
Je gaat naar hen toe.
Je kijkt vol aandacht naar het spel.
Eén van de jongens vraagt of je wilt meespelen.
Je wilt wel en je tast in je broekzak om je knikker te nemen.
De knikker is weg. Je tast nogmaals heel diep in je broekzak.
Er zit een gaatje in.
Je kijkt zoekend om je heen,
want je weet heel zeker dat je hem daarnet nog voelde.
Je ziet hem nergens liggen.
Je besluit heel de speelplaats af te zoeken om je knikker te vinden.
Je zoekt overal, ook in de kleinste hoekjes en aan de trappen.
Je kijkt in de roosters.
Plotseling zie je hem liggen.
Je heft het rooster op en neemt de knikker.
Je bent blij dat je hem terugvond.
Je droogt hem af met je zakdoek.
Je loopt terug naar je vrienden.
Je vertelt hen dat je jouw knikker teruggevonden hebt.
Al je vrienden zijn heel blij.
Nu kun je met hen samen spelen.